Wednesday, November 25, 2009

gosip

Exam dh lepas…sperti yg di janjikan aku nk kongsi kat blog yg x sberapa ramai pengikut yg jus ble kira pki jari j n xperlu ssh2 ambek kalkulator ney psl topic yg agak sinonim ngn homosapiens iaitu mngumpat…hihi…. Aku ney sk mengumpat ya??? Jus kengkawan ak yg ble jawab soalan 2… tp setahu aku semua org suka bergosip… aku cuma terkejut bla buat pertama kali dlm idup aku di katakana sk mengumpat oleh seorg shbt yg ak sndrik x la rapat… jus kenal n borak2 sbb 1 kos… hihi… kos aku 97org… so xda la rapat ngn suma org… da jak yg ak jus knal2 n borak2 kosong… mayb lawak ak agak kasar until dia da terasa or pk ak sk mengumpat… ak terkelu… diam jak mendengar seorg shbt yg agak rapat menghantar laporan yg ak xmntak pom…hihi…

Tp aku ucapkan jutaan trima kasih yg x terhingga buat penghantar laporan n tukang label 2 ea… sb after kejadian 2… bla nk ngumpat or dgr org ngumpat ak dh rasa bersalah n tros xjadik…hihi… tp kdg2 stil terlepas gak cakap n dgr…. Ingt sng ka??? Godaan skeliling kta… then aku di talbiah buat kali kedua… kali ney lebey besar dugaan n pengajaran Dia… org yg penah n slu mengadu (scara xlangsung mengumpat spt yg ak terangkan kat post sblm ney) da mslh ngn ak…. Slama ney ak dgr dia ngumpat… ak yakin dia jugak akn mengumpat psl ak kat org laen… ak dpt expect manusia2 yg dia akan tuju n luahkan sgalanya… napa??? Sb ak dulu pom kawan dia… perkara yg sama terjadi… beza nya dulu ak pendengar setia skarang ak jadi subjek plak… hihi… xpala… dunia ney kan bulat… skali kat atas skala kat bawah kan… hihi… 2 jadik pengajaran… kta suka mendengar crita keburukan org tp xsk kn bla org crita keburukan kta right????  Kdg2 1 kelemahan kta jdik pelindung 10kebaikan kta… bla dh tiada baru org sdar kebaikan 2….ada bukti ney bkan cakap kosong… tp xperlu kot ak crita pa bukti 2…hnya org2 yg tahu jak akan tahu… cukup la… =)

Actually ada yg kurang stuju bila aku kuarkan statement mengadu 2 seperti mengumpat…. Btolkan???? Napa ak ckp cm 2???? Sb nya bla kta dgr org mengadu kat kta automatic otak akan set n label dia neh jahat… dia neh cm 2… dia neh cam ney… sdgkan kdg2 xbtol pom statement org 2… kdg2 tukang luah perasaan 2 sndrik pom berkelakuan sedemikian tapi xda org wat statement psl dia…. manusia ney suma x perfect… plg perfect pom rasul2 jak…. So kta kna la faham n cuba trima kelemahan org… nk luah perasaan??? g tros kat org yg bwat 2 n gtaw pa yg kta xsk tp dgn cara yg baek macam kta nak org layan kta… pendek kata… treat others as u want to be treated….  Aku pom byk slh sblm ney…. Rasa berdosa yg teramat sbb xcuba faham org laen n layan org laen cm ak maw di layan… blaja drp kesalahan sndrik… n ak catat kan kat blog aku supaya kengkawan kat sini bley blaja n ambek iktibar daripada kesalahan aku… jus nk share bkn nk ngumpat sesiapa… xperlu terasa ati or pk bkn2… ney cuma luahan ati yg x memburukkan sesiapa di mata sesiapa….^,^ klu da slh tlg tgur ea… awal2 mayb ssh trima but gimme some tym…thnx gk utk suma yg support ak wpon tataw pa mslh ak…hihi… 1 more… plz tgur ak klu ak da ter ngumpat org dpn anda2 suma ea… sy mnusia biasa… acap kali lalai…maceh….

Ney ayat cinta ALLAH wat hamba-hamba Dia yang di antar oleh seorang sahabat(u know who u r dear =)) kat aku…
“ Dan Kami bahagi2 mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan, di antaraya ada org2 yg soleh dan di antaranya ada yg tidak demikian dan Kami cuba mereka dgn nikmat yang baik-baik dan bencana yang buruk-buruk agar mereka kembali kepada kebenaran” (7:168)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...