Thursday, September 10, 2009

salah faham atau buat-buat xfaham????

isu kali ni di bawa apabila sering kali pkara-pkara sebegini berlaku di depan mata aku..salah faham atau buat-buat x faham??? hanya org2 yg terlibat yang boleh memberi jawapan yg tepat... andaian hanya boleh menimbulkan fitnah... jauhilah kamu dari fitnah kerana sesungguhnya fitnah itu lebey buruk drpd membunuh... aku bukan nak fitnah siapa2 jus nak bagi pandangan tentang apa yang aku nampak macam agk x brapa btol pada pandangan aku...
1stly berkaitan perbuatan keji dan tudung... sering kali kita dengar " ish ish... dah la pakai tudung tp wat perkara x senonoh..." baru2 ini seorang sahabat yg free hair mengadu tentang ini... dia marahkan seorg wanita yang berbaju kurung dan bertudung tetapi berdua-duaan dgn seorg lelaki dalam kereta... knapa kita perlu kaitkan isu tudung dgn pbuatan keji... pakai tudung tu wajib... buat perbuatan keji tu haram... dalam kes ni apa yang aku nampak sahabat aku ni mis understanding... wanita yg berduaan dengan lelaki dalam kereta tu dapat pahala pakai tudung tetapi dapat dosa bila buat perbuatan sumbang... sama x klu d bandingkan dgn org yg xpakai tudung dan buat perbuatan sumbang???? org ni dapat dosa xtutup aurat dan buat perkara sumbang... lg truk kan??? tp skrang ni nampak nya org yg mnutup aurat yg diletakkan lebey bawah drpd org yg xmnutup aurat tp mbuat perbuatan yg sama...jd look like better buang tudung bla nk wat pbuatan sumbang lak... ini yang ak katakan salah faham atau buat-buat xfhm rambut 2 aurat????

2ndly isu aurat wanita dgn lelaki... aku sgt xlayak untuk bercakap tentang isu ni memandang aku sndiri tidak sempurna dari segi menutup aurat... tp kes baru-baru ini yg blaku depan mata aku sendiri menggalakkan tgn aku untuk mencatat di blog ni supaya menjadi ingatan dan pngajaran untuk diri aku sndri dan sesiapa sj yg ter buka page ni... isnin lepas aku ada lab hematologi yg memerlukan kami mengambil darah 1 of the group members untuk ujian coagulation klu aku xslah... selalunya lelaki yg akan menderma darah tetapi lain pula group aku...lelaki dalam group aku tu vein dia xnmpak bak kata dia diliputi lemak...hihi... pendekkan crita sorg pmpn pom volunteer darah diambil sebanyak 3ml... masalahnya tiba-tiba lelaki dalam group aku tu sibuk bebenor nak tengok vein pmpn 2... dia cakap la "xpayah la... nanti tym nak ambil darah baru aku tarik lengan baju aku tu.." tiba2 laki 2 ble plak ckp..."eh tgk pom xbley ka?" pastu dia gelak... pelik btol... seorg muslimin bley ckp cm tu kat sorg muslimat... salah faham ka buat-buat xfaham yg tangan wanita itu aurat???
"hai Musa, jgnlah terlalu byk bicara dan jgn pergi tanpa perlu dan jgn byk tertawa, juga jgn memtertawakan org yg berbuat salah, dan tangisilah dosa-dosa yang telah kamu perbuat hai putra Ali 'Imran.." 
(Nabi Khidir a.s.)

3rdly tentang bulan ramadhan dan perbuatan sumbang... yg ni mmg slu la aku dgr tambah-tambah bulan ni... aku tahu bulan Ramadhan kita di larang buat perkara-perkara sumbang yg boley mengurangkan pahala puasa sehingga menyebabkan sia-sia amalan puasa kita.. tapi... bulan Ramadhan j ka xbley buat??? bnda ni cm dah ter set kat minda kita... bla bulan Ramadhan j nampak pkara sumbang suma rasa perbuatan 2 truk... tp bla bulan len xksh pom...bnda ni aku tgk sniri kat shopping2 complex... bulan Ramadhan xramai couple yg pegang tgn, pegang bahu, pegang pinggang tapi masuk ja bln lain berleluasa ja until pbuatan2 ni di anggap normal terutama di kalangan couple yg blom akad nikah... ingatlah perbuatan-perbuatan sumbang ini haram xkra waktu... jgn slah faham atau buat2 xfaham dh ea...pesan utk diri sndri jgk...=)))))

" dan bersabarlah engkau (Muhammad) bersama-sama org yg menyeru tuhannya pada pg dan senja hari dgn mengharap keredhaan-Nya dan jgn lah kedua matamu berpaling daripada mereka kerana mengharapkan perhiasan dunia dan jgn lah engkau mengikuti org yg hatinya telah Kami lalaikan dari mengingat Kami  serta mengikut hawa nafsu dan perbuatannya itu adalah melampaui batas" (18:28)

xslh nk menegur tp kena la pada tempatnya...dalam islam sndri di suruh amar makruf nahi mungkar...fikir dahulu sebelum bkata apa2... mind set lekeh tu jgk perlu dibuang dan diganti dgn mind set yg lebey sofistikated dan menampakkan diri terpelajar... ada jugak sahabat yg mngatakan bila pakai tudung tu kita bawak imej islam... jadi bila wat perkara sumbang tu memburukkan nama Islam tu sndiri... aku tak sangkalkan pernyataan tu....tapi kita kena ingat!!! dengar nama pom org dah ble agak agama apa si polan tu...benda ni xble di pandang enteng... takut lama2 dianggap btol fahaman yg xbrapa btol tu walaupun ada sikit kebenaran...  ALLAHUALAM... jus sket pendapat drp org yg masih jahil... correct me if i'm wrong... ^,^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...