Wednesday, September 1, 2010

sakit tanda sayang

walaupun dirumah saya jarang menerjah ke laman sosial kegemaran ramai yakni facebook... namun setiap hari pasti saya akan membuka melihat perkembangan-perkembangan sahabat-sahabat yang jauh di mata tapi dekat di hati... timbul rasa simpati dan empati disaat melihat virus demam bermaharajalela dikalangan sahabat dan termasuk juga empunya diri akhir-akhir ini...


saya sudah mula demam since tiba di alor star... hari ni sudah masuk hari ke 5...tapi tiada tanda-tanda menunjukkan demam ni bakal kebah... usaha n doa akan diteruskan... buat teman yang membaca coretan ini... mohon doakan sel darah putih saya bekerja kuat dan membunuh segala virus penyebab demam saya ini dengan kadar segera ya...sayang tatkala memikirkan Ramadhan yang bakal berlalu dan saya yang tidak mampu memaksimakan ibadah pada bulan penuh barakah ini...tahniah buat mereka yang berjaya menjadikan 24jam sehari semalam penuh dengan aktiviti untuk akhirat... semoga anda istiqamah dan saya lebih kuat untuk bermujahadah melawan rasa 'tak larat' tika ini untuk berjuang memilih tempat terbaek disisi ALLAH kelak... ameen...


nasib saya lebey baek... demam dirumah... layanannya lebih baik... xperlu terlalu berdikari... kredit to my sis yang banyak melayan kerenah adiknya ini yang mintak itu mintak ini...hehe... sahabat-sahabat yang masih perlu berjihad untuk ujian mid sem dan fyp saya harap anda bersabar atas dugaan yang menimpa ini... semua yang berlaku ada hikmahnya... dan sakit itu sendiri ada kelebihannya sebenarnya...


1. sihat sebelum sakit
sakit itu mengajar kita mensyukuri nikmat sihat...


2. penghapus doa
Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).


"Tidaklah menimpa seorang mukmin rasa sakit yang terus menerus, kepayahan, penyakit, dan juga kesedihan, bahkan sampai kesusahan yang menyusahkannya, melainkan akan dihapuskan dengan dosa-dosanya”. (HR. Muslim no. 2573).


3. ujian


Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan ‘Inna lillaahi wa innaa ilaihi roji’uun’. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk ”. (QS. Al-Baqaroh : 155-157).


Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang bersabar.”(3:142)





apa khabar iman??? apa khabar taqwa??

2 comments:

yana yahya said...

hg pon demam,,,...huhuhu..sama la

picairin said...

ramai demam weh... musim kot...
makan ubat...
alhamdulillah aku dah sihat sket...
cuma selsema masih degil...
masih setia menemani aku saat ini..
huhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...