Wednesday, September 1, 2010

air mata yang mengalir

biarkan mata menangis...
menangis kerana takutkan Dia...




Ada tujuh golongan yang akan dinaungi oleh Allah pada hari ketika tidak ada naungan kecuali naungan-Nya; [1] seorang pemimpin yang adil, [2] seorang pemuda yang tumbuh dalam [ketaatan] beribadah kepada Allah taala, [3] seorang lelaki yang hatinya bergantung di masjid, [4] dua orang yang saling mencintai karena Allah; mereka berkumpul dan berpisah karena-Nya, [5] seorang lelaki yang diajak oleh seorang perempuan berkedudukan dan cantik [untuk berzina] akan tetapi dia mengatakan, Sesungguhnya AKU TAKUT KEPADA ALLAH, [6] seorang yang bersedekah secara sembunyi-sumbunyi sampai-sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya, dan [7] seorang yang mengingat Allah di kala sendirian sehingga kedua matanya mengalirkan air mata (menangis). (HR. Bukhari [629] dan Muslim [1031]).


Daripada Ibnu Abbas r.anhuma katanya, aku telah mendengar Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda;“Dua (jenis) mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka: Mata yang menangis akibat ketakutan kepada Allah dan mata yang tidak tidur berjaga di jalan Allah.” (At-Tirmizi)


2 comments:

qila~ said...

alhamdulillah,post ni wat org b'igt slalu spya mnangis hnya krn Allah tp 2 la jnis jwa snstif kn kdg2 kt pkra remeh pon terrmenangis,huuu..

picairin said...

menangis maksudnya hati kita lembut... lebey baek daripada hati yang keras... =) menangis lihat kesusahan orang lain buat diri rasa bersyukur dengan segala yang ada... xsalah kan??? menangis mengingati insan yang berkorban untuk kita memupuk rasa sayang sesama insan...xsalah kan???masalahnya menangis yang tiada faedahnya... itu masalah dan salah... >mode muhasabah diri sendri< =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...