Friday, December 4, 2009

pks @ jb...



1st day (20th nov)
KL - PERMAS JAYA - FELDA ULU TEBRAU
perjalanan yg sgt memenatkan... kami berlima... so pilih untuk duduk blakang skali... tido x lena... kepala pom sakit... terlompat2 ibarat menaiki kuda...huhu... kesabaran teruji apabila driver bus berhenti pada R&R yg x mempunyai kemudahan surau n tempat mkn... skip lunch... tiba di permas jaya dlm kul 4ptg... perut menyanyi lagu rock dgn rancak sekali...kpala pula pusing cam main DNA mixer(sedangkan xpenah try pom…=p)…hanya sekotak milo dpt meredakan sket kerancakan perut... seterusnya bertolak ke ulu tebrau yg mengambil masa hampir 1 1/2 jam.... sampai saja kami di sambut oleh org2 kg... aku dan beberapa org sahabat menerpa ke surau... jam sdh pkul 6... klu x solat mmg akan miss... upacara penyerahan anak angkat berjalan tanpa kehadiran kami... tatkala menunggu sahabat selesai solat kedengaran sayup2 nama aku di panggil di dalam dewan ulu tebrau... aku segera menunaikan solat n tros berkejar ke dewan... aku di kejutkan dgn berita yg aku rasa jarang berlaku dalam program2 ukm.... lelaki dan perempuan menjadi anak angkat utk satu family... hanya 3 family yg mempunyai anak angkat lelaki dan perempuan... salah 1 nya family aku… sampai di rumah kami di hidangkan kueh mueh n nasi... alhamdulillah... macam tahu2 j ak kelaparan... hihi
acara malam hanya perasmiaan... bertempat di masjid.... aku dan as (saudara angkat ku aka coursemate ku) tiba paling awal... ketika itu tempat solat perempuan masih kosong... tahlil, solat isyak dan seterusnya di ikuti dgn makan nasi ambeng (ney sebutannya dunno ejaan nya..hihi)...sedap sgt... i like... seterusnya perasmian bermula ngan nasyid oleh adik2 dari skola kebangsaan dalam felda tersebut yang merupakan kumpulan nasyid johan negeri dan sepatah dua kata dri org2 kuat yg terlibat dalam program yg menentukan markah khidmat masyarakat untuk sem yg akan datang neh... setelah acara berakhir kami pulang ke rumah... aku sgt2 kekok kerna ini pertama kali aku mengikuti program sebegini...huhu...mlm ney aku agak sukar melelapkan mata walaupun sgt letih... mungkin di sebabkan xbiasa dgn tempat yg asing bangat untuk aku... (0,o)



banner pks




dewan felda ulu tebrau

2nd day (21st nov)
ULU TEBRAU - PERMAS JAYA - ULU TEBRAU
pukul 7pg kami berkumpul di dewan ulu tebrau... seperti biasa aku dan as antara yg terawal... kami bertolak ke permas jaya untuk menjalankan klinikal secara percuma untuk penduduk di permas jaya... ramai yg hadir... tempat yg kecil menimbulkan kesesakan yg menyebabkan org2 yg bertugas pada syif petang terpaksa menyebukkan diri sebagai usher pada syif pagi bagi memastikan kelancaran klinikal ini... one of them aku lar…kos aku menawarkan perkhidmatan memeriksa tekanan darah, kumpulan darah, glukosa dalam darah, kolesterol dalam darah, urea dalam darah dan hemoglobin dalam darah... syif ptg bermula pada pukul 12tgh hari... aku bermandi peluh di sebabkan cuaca sgt panas ditambah dgn lab coat yg tebal... sgt2 penat....mungkin sebab nak ujan…aku hepi sgt coz dpt berkhidmat untuk masyarakat... cewah...hihi... dalam kul 4.30ptg bertolak ke ulu tebrau...ujan mengiringi kami… tringat aku kata2 pujian sorg mak cik yg hadir… program ni best layanan pom best… siap thumb up g… bangga jap aku…hihi…kami di jemput oleh encik nazri iaitu anak kepada ayah angkat kami yang kebetulan merupakan salah seorg org penting dlm program ini.... 
malam ney merupakan malam kebudayaan... akma af dan ahmad jais di jemput membuat persembahan...menurut pak cik penduduk felda ini mmg suka karaoke… buktinya dewan di penuhi org ramai tidak kira tua ataupun muda… aku dan hampir kebanyakan students ukm yg hadir malam tersebut  hanya berlegar2 di luar dewan... makan eskem, asam, rojak... nyum2....he999... sekitar jam 10.30 malam program tamat.... kami segera pulang ke rumah...malam ney nyenyak aku tido... letey semalam enggak habeh g tambah pulak ngan kepenatan klinikal seharian tadi...^_^

3rd day (22nd nov) 
Pagi ini kami breakfast ngan lempeng yg mak cik masak…pak cik yg mntak mak cik masakkan… sedap… I luv it… hihi… lempeng cicah ngn sambal… wndunya lempeng…=p ari neh seharian klinikal di ulu tebrau... so xda la rushing sgt nk g dewan… aku x banyak menjalankan tugas klinikal ari ney... pagi aku hanya menjadi penjaga mesin hemoglobin beserta alat2 klinikal kerana kami hampir kehabisan stok di sebabkan terlalu ramai yang hadir untuk pemeriksaan kesihatan di permas jaya semalam...ptg ada perasmiaan oleh yb ustaz shahril… he is 1 of the alumni ukm actually… aku yg sepatutnya menjaga klinikal vip melarikan diri menjaga klinikal utk org ramai… low self confident…ha999…  1 demi 1 kaunter klinikal di tutup… klinikal di tutup sepenuhnya dalam kul 4 lebih… aku antara yg terawal ke khemah minum petang…hihi… kueh mueh yg di sediakan sgt2 sdp… laksa johor pom ak mkn tp aku prefer laksa utara lagi… mayb sb aku dh biasa ngan laksa utara kot…=)
Malam 2 xda apa2 program… spend tym wif family… 2 ari wat umah 2 cm hotel… balek utk mkn n tdo j… org berbudi kta berbahasa… mlm ney kami jus tolong pak cik wat silang kata n minum kopi smbil borak2 ngn makcik, kak nora n shida…tyangan Badshaah(btol ka aku eja neh?hehe) x menarik minat aku… tp tgk jugak sket2…mata aku macam nak tertutup jak… kafein pom xdapat ilangkan gam kat mata aku neh… mujur la family neh jenis tido awal… aku segera kemaskan n basuh cawan2 n teko n tros melangkah ke kamar tdo utk menyempurnakan hajat mataku ini…
(-,-)


pentas dewan ulu tebrau






4th day (23rd nov)
Last day b4 going home… have nothing to do dis morning… jejalan keliling rumah sblm bekfes… banyak pokok pak cik tanam n ayam pom ada… menurut pak cik… warga felda ulu tebrau di galakkan wujudkan edible garden kat umah masing2… patut la byk jak pokok2… nk taw pokok apa ada??? Nak senaraikan suma xingat… tapi antara pokok yang ada ialah pokok rambutan, timun, kelapa n Roselle… pas dah selesai pusing keliling umah… kami masuk ke umah utk bekfes… hidangan pagi ney lempeng ngan nasi goreng… aku mkn sebanyak mungkin…nanti balek astaq dah susah nak jumpa…hihi… then aku habiskan masa pagi 2 bermaen ngan cucu2 pak cik… mashitah, mardiah, umaira n amir… best nya maen ngn bdk2… I like…hihi… pelbagai ragam dan kerenah budak2 neh… bla budak2 neh ikut pak cik g pekan… aku dan as g masuk dapur tolong akak aka isteri encik nazri masak… jadi assistant chef jap… tolong takat yang mampu ja la…hehe… pas selesai tugas sbg assistant chef aku baca paper jap n masuk tdo sekejap bla mata memaksa diri untuk merebahkan diri sebentar… kepulangan cucu2 pak cik menyedarkan aku drpd tido yang lena xlena sangat… aku tros kuar untuk makan tghari sblm kemas kan barang utk pulang… sebelum pulang mak cik hadiahkan kami kain ela, pak cik’s family pic, jem Roselle dan cordial Roselle… aku xda prepare apa2 utk family angkat… no experience is the main reason… huhu… sebelum bertolak ke dewan merupakan picture time… 2 buah keta dan 2 motorsikal mengiringi kami ke dewan utk upacara penyerahan semula anak angkat kepada ukm… Alhamdulillah…program berakhir… kami pom meninggalkan felda ulu tebrau… kemalangan jalan raya melambatkan perjalanan pulang kami… hampir setengah jam terperangkap… kami tiba di ukm pada pukul 7.30… aku panjangkan langkah pulang ke plaza dan segera solat maghrib dan berkemas untuk 1 lagi perjalanan jauh kL-Astaq… ^,^





family angkat

2 comments:

Unknown said...

salam...kenangan yg best...nk gmbar nnti ek...:)

picairin said...

salam... baru perasan xbyk gamabar sgt...huhu.... tp nnt owg bg eh...^,^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...