Tuesday, August 31, 2010

tips elak riak

riak satu perasaan yang sangat saya geruni.... sekali muncul rasa riak itu... lenyap segala ibadat yang kita lakukan... semua menjadi sia-sia... perasaan itu datang tanpa dijemput... boleh rujuk link ini untuk mengenali rasa RIAK (sila klik)....


perbualan saya dan seorang sahabat memberi saya satu ilmu baru yang berguna... setiap kali rasa riak itu muncul dengan tiba-tiba... kata sahabat saya itu yang mendapat tips ini daripada ustaz yang memberi ceramah ditempatnya...pantaskan lah mulut untuk mengucap alhamdulillah... segala pujian milik ALLAH...


jika kita riak dapat mengerjakan qiamulail...
ingatlah...
ALLAH yang memberi kita kekuatan untuk bangun mengerjakan solat...
ALLAH membenarkan kita terjaga saat semua orang enak di dalam selimut...


jika kita bersedekah...
ingatlah...
rezeki itu datang dari ALLAH...
jika ALLAH takdirkan duit itu bukan milik kita... duit itu mungkin dicuri, mungkin tercicir...


jika kita berkongsi ilmu...
ingatlah...
ilmu itu milik ALLAH...
ilmu kita sangat dan terlalu sedikit berbanding ilmu Nya...


ini hanya beberapa contoh yang saya sempat coretkan... pendek kata... segalanya dikembalikan kepada Tuhan Pemilik Sekalian Alam... ALLAH TAALA... insyaALLAH rasa riak akan hilang... ALLAHUALAM...




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...