Sunday, April 10, 2011

cancer chemoprevention aka anti cancer

Assalamu'alaikum...
 hi just wanna share some info about cancer chemoprevention...
cancer chemoprevention tu orang kampung saya punya definisi... the science of trying to apply natural or synthetic compunds to interfere with the earliest stages of carcinogenesis before invasive cancer appears...
orang bijak pandai pula definisikan cancer chemoprevention tu sebagai... bahan untuk cegah kanser...
nak share cancer chemoprevention menggunakan phytochemical (pendek kata nutrien yang ada lam tumbuhan... tapi nutrien tu bukan nutrien yang badan perlukan cam protein, karbohidrat etc tu tau..)


apa bahan-bahan yang yang boleh halang kanser tu??


Madu aka honey
Teh hijau aka green tea
bawang putih aka garlic
kacang soya aka soybeans
halia aka ginger
bawang merah aka onion
kunyit aka turmeric
tomato aka tomatoes
cruciferous vegetables (brokoli aka broccoli, kubis aka cabbage, kubis bunga aka cauliflower, kubis Brussels aka Brussels sprouts)


apa yang ada dalam bahan-bahan tu yang boleh elak kanser??


cucurmin
capsaicin
Epigallocatechin-3-gallate
Sulphoraphane
Lycopene
Genistein
Diallyl sulphide
Caffeic acid phenethyl ester




actually semua ni masih dikaji... contoh cucurmin yang ada dalam kunyit untuk halang kanser tu tajuk tesis one of my friends... tapi benda ni tak susah pom nak dapat... hari-hari boleh makan... dan tak rugi pun kalu makan... so depend on u ols la nak makan ka tamau makan ka... yang penting prevention is better than cure... kalau ada sesiapa yang rajin lelebih nak tau lelebih pasal ni ble klik sini untuk baca lebih lanjut... kalau ada yang nak tolong jawab soalan bab ni untuk saya sila pergi ke dewan Kolej Tun Syed Nasir 1 selasa ni pukul 12 tgh hari ok...hahahaha... piepie...




Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram (Riwayat Abu Daud)




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...