Friday, April 29, 2011

perigi timba versus pili air paip


semalam di tv ada talk show suami isteri yang popular...semanis kurma titlenya kalau tak silap... last night topiknya berkaitan perigi mencari timba... kalau berbicara tentang perigi mencari timba dalam Islam... jarang sekali tidak mengaitkannya dengan isteri Rasulullah yang tidak pernah dimadukan iaitu Saidatina Khadijah, businesswoman jelitawan...=) 


saya tidak menonton rancangan tersebut... cuma... bila ramai meletakkan status tentang rancangan tersebut pada shout out yahoo messenger masing-masing... saya terpanggil untuk turut serta... menjerit pendapat saya di situ... 


"tak salah perigi cari timba... tapi untuk diri sendiri prefer timba cari perigi...pendirian buat masa ini...hehe..."


saya sesekali tidak pernah memperlekehkan wanita yang mencari timba... eh mencari calon suami...jika... saya ulang jika... caranya betul...mengikut adab tatasusila....saya jugak tak mengatakan salah atau condemn mereka yang berani meluahkan rasa hati pada insan yang bernama lelaki... dan kalau tak salah... saya pernah dengar ceramah Dr Fadilah Kamsah (kalau tak salah... kalau salah... tolong jangan saman saya...hehe...) yang mengatakan lelaki lebih suka perempuan yang memulakan... mengeluarkan isi hati perut kepada sang kumbang dengan cara berhemah...=)


tapi kenapa saya prefer sang kumbang yang terbang ke bunga???? kerana saya bajet hot kah??? hahaha999... teringat seorang sahabat yang terus buzz saya mengatakan tak pa lah saya hot... hahaha... saya masih sedar diri... itu bukan sebabnya... saya seorang perempuan yang mempunyai rasa malu yang sangat tinggi dan tidak cukup power untuk mengatakan i like you.... kekuatan yang sangat hebat itu tidak saya miliki... teringat saya kisah isteri kedua Kapten Hafiz...ya... dia dapat lakukan dengan baik... saya masih ingat kata-katanya... dia menangis selepas lakukan buat kali pertama... kenapa??? rasa malu dan risau betulkah apa yang dia lakukan...nak tahu lanjut... sila baca sendiri di blog beliau...


setiap orang punya pendapat dan pendirian sendiri... dan kita perlu respek dan hormat pendapat dan pendirian orang lain... tak boleh menidakkan dan tidak layak mengutuk... cuba dengar dahulu kenapa dia berfikir sedemikian dan sebegitu... positive puhlessss... positive...dan saya ada highlight kan pendirian buat masa ini... ya... kerana pendirian ini boleh berubah-ubah... mengikut pengalaman dan ilmu yang kian bertambah setiap hari... mungkin suatu hari nanti... saya merupakan salah seorang yang berdiri melaungkan slogan perigi cari timba dengan penuh semangat...=) kita tidak tahu apa yang akan berlaku esok... apatah lagi tahun-tahun yang akan datang... jangan terlalu pasti!!! =) 


itu sahaja...nak gi mintak sign examiner... tata... Assalamu'alaikum...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...