Friday, March 12, 2010

z.a.h.i.d.

before ber lab walking di institut Jantung Negara...sempat juga aku menempek sekejap di majlis ilmu di dewan kuliah... tapi sayangnya sekejap ja... xsempat nak tunggu sehingga habis ceramah pada pukul 2 kerana bas akan bertolak pada pukul 1.45ptg...so aku terpaksa meninggalkan dewan dan bergegas ke t1BE..sempat jugak ak mendapat sedikit input walaupun tidak banyak...

topik about zahid yakni orang yang zuhud..bukan zahid penyanyi itu ea...hehe....just nak share some info that i got.. maybe you guys have known about it already...  so ni cuma ulangan ja la k...=) saja nak share... maybe ni boleh buat aku lebih faham... kalu salah correct me ea...^,^

zahid actually ada 3 jenis...

1. orang yang mengambil dunia paling sedikit... contoh terbaek Rasulullah la... tiada yang lain lagi... ustaz tu bagi contoh yang buat aku rasa aku jauh sangat-sangat kot dalam kumpulan ni... dia cakap contoh kita dapat imbuhan RM5K... tapi kita ambik RM1K ja...yang lain pulang kat baitulmal dan sebagainya... ni dia cakap konteks kat kL la... taraf hidup kat kL... klu kampung dia kata RM1K tu dah kira banyak dah... aku rasa cam xcukup jak... teruknya aku...huhu...

2. orang yang mengambil dunia sederhana...  contoh yang ini pula dapat untung RM10K ambil RM5K lagi RM5K pulang ke jalan ALLAH... aduhai... ini pun masih belom mampu aku lakukan... kamu kamu dan kamu bagaimana???

3. orang yang mengambil banyak tapi halal... contoh dikalangan nabi ialah nabi Sulaiman... Baginda paling kaya dikalangan nabi tapi paling lambat masuk syurga dikalangan para nabi... di kalangan para sahabat pula... Abdul Rahman bin Auf  merupakan antara yang masuk dalam golongan ini...halal itu penting kan??? sekarang masih title pelajar... soal haram halal itu mungkin sekitar makanan dan harta benda... tapi soal sumber itu main peranan bila sudah bergelar pekerja nanti.... must be aware of this issue lew!!! cannot just take it for granted!!! pesan pada diri...=)

Abu Dzar r.a. berkata: Aku datang kepada Nabi saw. yang sedang di bawah naungan Ka’bah sedang bersabda: Demi Tuhan Ka’bah merekalah yang rugi, demi Tuhan Ka’bah merekalah yang rugi. Maka aku bertanya pada diriku, apakah urusanku, mungkin tampak apa-apa padaku, lalu aku duduk, sedang hatiku diliputi berbagai macam pertanyaan sehingga bertanya: Siapakah mereka itu? Jawab Nabi saw.: Mereka yang banyak harta, kecuali yang mendermakan hartanya ke kanan, ke kiri, ke muka, ke belakang (untuk shadaqah). (Bukhari, Muslim).

then ustaz berbicara soal beli rumah pakai duit haram... bila sudah bersara dan insaf bagaimana caranya... ustaz minta kami fikirkan... pelbagai pendapat dikemukakan... jawapan yang tepat rumah itu perlu diwakafkan... pulangkan pada masyarakat... seperti dijadikan rumah anak yatim, rumah orang tua, balai orang ramai dan sebagainya....

tips menarik untuk diamal... untuk membersihkan jiwa... kena selalu ingat ALLAH... mudah untuk dicadangkan tapi sukar untuk diamalkan... but practice makes perfect kan??? bila makan ingat itu rezeki ALLAH... apa-apa ja yang dilakukan ingat segalnya milik Dia... sedikit sukar tapi tak salah mencuba...=)

harta benda tak berguna di akhirat... ibarat sampah saja... hurmmm...

2 comments:

nurjihad said...

salam...gud..i like this article..thanks 4 sharing....all things in this world only belongs to HIM...also ourself....alhamdulillah wa syukurillah...

picairin said...

salam... thanks... dari dia kita datang kepada dia jugak kita kembalikan...^,^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...